Amazon w Polsce

logo Amazon

18 lutego w miejscowości Sady (gmina Tarnowo Podgórne) pod Poznaniem rozpoczęto budowę centrum logistycznego największego na świecie sklepu internetowego – Amazona. Obiekt ten powstanie na rekordowej, jak dotychczas, powierzchni ponad 100 tysięcy metrów kwadratowych.

Centrum ma być oddane do użytku już w drugiej połowie tego roku. Ta wyjątkowa w historii gminy inwestycja ma być źródłem zatrudnienia dla 2 tysięcy pracowników stałych i około tysiąca pracowników sezonowych. Rozpoczęto już nabór na wyższe stanowiska, między innymi księgowych, kadrowych, informatyków, etc. Stanowiska produkcyjne obsadzane będą natomiast najwcześniej w kwietniu tego roku. Dokładne informacje na temat naboru znaleźć można na stronie Amazon.

Poza obiektem w Wielkopolsce, Amazon otworzy jeszcze dwa centra logistyczne w Polsce – oba w pobliżu Wrocławia – oraz dwa centra w Czechach.
Polskie i czeskie magazyny mają za zadanie zastąpić osiem centrów logistycznych Amazona, funkcjonujących w Niemczech. Dlaczego? No cóż, niższe wymagania płacowe polskich i czeskich pracowników, niskie koszty najmu powierzchni i bardzo dobra atmosfera wokół inwestycji są Amazonowi na rękę. Zwłaszcza po fali krytyki, jaka przetoczyła się nad firmą z powodu nadmiernie wyśrubowanych norm wydajności oraz stałej cyfrowej obserwacji pracowników, przekładającej się na niekorzystne warunki pracy.

Jak nowe centra logistyczne wpłyną na komfort polskich użytkowników Amazona? Na razie nie wiadomo. W najbliższym czasie nie zanosi się na uruchomienie polskiej wersji serwisu i wprowadzenie rozliczeń złotówkowych. Magazyny w okolicach Poznania i Wrocławia obsługiwać będą głównie zamówienia z Niemiec. Wiadomo jednak, że polski Amazon mógłby się stać ogromnym zagrożeniem dla polskich serwisów sprzedaży internetowej, między innymi dla Allegro, Merlina, Empiku czy Gandalfa. Firmy te zaczynają już wdrażać rozwiązania, które pomogłyby im konkurować z amerykańskim gigantem.

Z drugiej strony, podobne obawy towarzyszyły polskim sklepom internetowym, gdy na polski rynek wchodził serwis eBay. Mimo poczynionych inwestycji, eBayowi nie udało się jednak zdominować polskiego rynku. Jak będzie z Amazonem? Czas pokaże.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *