Obowiązki właściciela e-sklepu
Paź22

Obowiązki właściciela e-sklepu

Popularność handlu w sieci stale rośnie. To zdecydowanie dobra informacja dla wszystkich e-przedsiębiorców. Jednak warto pamiętać, że prowadzenie sklepu w sieci to nie tylko przyjemności i zyski, ale także szereg obowiązków, których niedopełnienie może doprowadzić do nałożenia kar lub zawieszenia działalności. Serwis dlahandlu.pl podpowiada jakich obowiązków musi bezwzględnie dopełnić e-sprzedawca, by móc prowadzić swoją działalność. Po pierwsze: rzetelna informacja Chodzi o obowiązek umieszczania na towarach podstawowego opisu produktu, który zgodnie z zapisem Ustawy o prawach konsumenta powinien umożliwić e-klientom dokonanie właściwego wyboru pożądanego produktu. Etykieta informacyjna to nie miejsce na reklamę, lecz rzetelną informację. Stąd wiele e-sklepów stosuje podstawowy i rozszerzony opis produktu. Ten drugi służy oczywiście celom reklamowym. Niedopełnienie tego obowiązku może narazić e-sprzedawcę na nieprzyjemności i dodatkowe koszty związane ze zwrotem zamówionego towaru. Po drugie: ochrona danych personalnych Właściciel e-sklepu powinien zadbać o ochronę danych osobowych swoich klientów, włączając w to również firmy wykonujące dla danego e-sklepu usługi związane ze stworzeniem oprogramowania , a tym samym posiadające dostęp do bazy danych klientów e-sklepu. Niespełnienie wymagań dotyczących ochrony danych osobowych grozi nawet karą więzienia. Po trzecie: prawa autorskie Kwestia ochrony praw autorskich dotyczy korzystania z usług firm, wykonujących dla e-sklepu prace z zakresu przygotowania szaty i oprawy graficznej sklepu Ważne: regulamin Regulamin, precyzujący prawa i obowiązki sprzedawcy oraz klienta to kolejny obowiązek po stronie właściciela e-sklepu. Powinien być dostosowany do specyfiki sklepu, zdecydowanie odradza się korzystanie z gotowych regulaminów sklepów. Warto pamiętać o klauzulach niedozwolonych, których pełny spis znajduje się na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i konsumentów, czyatmy na...

Czytaj dalej
Majówkowi oszuści w sieci
Kwi29

Majówkowi oszuści w sieci

Weekend majówkowy za pasem, a wraz z nim masowe wyjazdy Polaków na upragniony odpoczynek. Jednak nie wszyscy w tym czasie mają przerwę. Weekend majowy to dla niektórych dobra okazja, by szybko i dużo zarobić. Internetowi oszuści mają ręce pełne roboty, ale jak pokazują smutne statystyki, całkiem im się to opłaca. Majówkowe oszustwa to nic innego jak zamieszczanie ogłoszeń o nieistniejących kwaterach czy pokojach do wynajęcia na okres tradycyjnego majowego weekendu. W ogłoszeniach o wynajmie pokoi, nawet tych uczciwych, często żąda się wpłaty zaliczki jako formy gwarancji dla właściciela. Dlatego przed wpłaceniem jakichkolwiek pieniędzy warto uważnie sprawdzić dostępne informacje o interesującej nas ofercie. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy podany w ofercie adres rzeczywiście istnieje. Z pomocą przychodzi tu popularna przeglądarka Google Street View, która oferuje nie tylko zwiedzanie całego świata, ale posiada także funkcję wyszukiwania zdjęć w sieci. Dzięki temu sprawdzimy, czy fotografia z interesującego nas ogłoszenia nie została skopiowana z innej strony internetowej, poświęconej np. sprzedaży nieruchomości. Warto także zapoznać się z opiniami i komentarzami na temat wynajmującego. Jeśli w anonsie podany został numer kontaktowy, warto zadzwonić, by mieć pewność, że nie dajemy się oszukać. Jeśli wszystko wydaje się być w porządku i zdecydowaliśmy się wpłacić zaliczkę, najlepszym rozwiązaniem będzie zapłacenie jest kartą bankomatową. Choć niestety, taka forma wpłaty funkcjonuje zazwyczaj w większych ośrodkach. Prywatni właściciele mniejszych ośrodków czy kwater preferują płatność przelewem. Jednak odzyskanie wpłaconej gotówki jest o wiele trudniejsze i często niestety niemożliwe. W przypadku płatności kartą sytuacja jest mniej skomplikowana. Zarówno w sytuacji zwykłego oszustwa, jak i naszego niezadowolenia z warunków panujących w wynajętym pokoju, z pomocą przychodzi bank. Po złożeniu reklamacji wszystkie banki są zobowiązane zwrócić nam zapłacone...

Czytaj dalej
Odstąpienie od umowy kupna w e-sklepie
Gru05

Odstąpienie od umowy kupna w e-sklepie

Okres przedświąteczny to czas intensywnych zakupów, również w Internecie. W obecnych czasach, coraz więcej znanych marek, obok sklepów stacjonarnych, prowadzi również sklepy internetowe – tym samym zakupy w sieci nie sprowadzają się już tylko do okazyjnego kupowania rzeczy wystawionych na aukcji. Robienie zakupów w e-sklepach ma wiele zalet: bez konieczności wychodzenia z domu, mamy możliwość kupna wielu produktów, często w obniżonych cenach, a wybierając odpowiadającą nam opcję dostawy, możemy odebrać zakupiony towar praktycznie wszędzie. Niestety, kupując w sieci nie mamy możliwości dokładnego obejrzenia asortymentu i zmuszeni jesteśmy zawierzyć przedstawionej ofercie. W niektórych przypadkach zakupiony towar nie odpowiada pierwotnemu opisowi. Co wtedy? Handel internetowy, podobnie jak tradycyjny, opiera się na umowie kupna-sprzedaży, która w tym wypadku określana jest jako „umowa zawarta na odległość”. Charakteryzuje się ona tym, że transakcja zawierana jest bez jednoczesnej obecności obu stron, na przykład poprzez wykorzystanie formularza elektronicznego, a jej zawarcie możliwe jest jedynie wtedy, gdy jedną ze stron jest konsument, a drugą przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie sprzedaży elektronicznej. W sytuacji wady zakupionego towaru lub jego niezgodności z opisem, jak każdą inną umowę, podobnie i tę można wypowiedzieć. Zgodnie z ustawą o ochronie niektórych praw konsumentów, kupujący ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni od dnia wydania zakupionego towaru (przedsiębiorca ma z kolei obowiązek pisemnego powiadomienia go o tym prawie – jeśli tego nie zrobi, okres odstąpienia od umowy wydłuża się do 3 miesięcy). Musi mieć ono formę pisemnego oświadczenia, przesłanego przedsiębiorcy, najlepiej listem poleconym z potwierdzeniem odbioru. W takim przypadku, w ciągu 14 dni od daty otrzymania oświadczenia, przedsiębiorca ma obowiązek zwrócenia konsumentowi całej wpłaconej przez niego kwoty. Co istotne, odstąpienie do umowy jest niemożliwe w przypadku upływu terminu, w jakim można tego dokonać, zakupu towarów wykonanych na specjalne zamówienie klienta, zakupu produktów ulegających szybkiemu zepsuciu się oraz zakupu towarów w drodze licytacji (aukcji...

Czytaj dalej
Uwaga na sezonowe wyprzedaże
Lip21

Uwaga na sezonowe wyprzedaże

Wielu z nas natrafiło w sklepach, czy to stacjonarnych czy internetowych, na tzw. „sezonowe wyprzedaże”.Są to produktu w znacznie obniżonych cenach, których sklep chce po prostu pozbyć się z magazynów, aby przyjąć nową dostawę. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swojej stronie przypomniał, jakie prawa przysługują konsumentom i sprzedającym. Przestrzega również, że w przypadku zakupu towaru pod wpływem chwili i po cenie niższej niż normalnie sprzedawca wcale nie musi takiego towaru od nas przyjąć z powrotem. UOKiK radzi, aby przed decyzją o zakupie porównać oferty innych sklepów oraz aby zastanowić się nad faktyczną potrzebą kupna danego towaru. Informuje również, że nie powinniśmy kierować się krzykliwością kolorów na ulotkach, gdyż taka forma reklamy sezonowej wyprzedaży nie zawsze idzie w parze z rzeczywistymi niższymi cenami. Tak samo z gratisami często dołączanymi przez handlowców – często okazuje się, że za dany produkt + gratis zapłacimy więcej niż normalnie. Ważną sprawą jest także sam fakt zwrotu towaru. Sprzedawca nie przyjmie nam go, jeśli chcemy go zwrócić „bo tak”, albo bo przestał nam się podobać. Są jednak sklepy, które cenią klientów i akceptują tego typu zwroty, zwłaszcza jeśli zwracany towar nie posiada żadnych wad. UOKiK przypomina także o paragonach i fakturach, gdyż to właśnie na ich podstawie możemy dokonywać zwrotu lub reklamować dany produkt. Jeśli mamy taki dowód zakupu, mamy prawo do reklamacji, gdyż sprzedawca , zgodnie z obowiązującym prawem, odpowiada za zgodność towaru z umową przez okres 2 lat. Warto taką reklamację wręczyć na piśmie. W przypadku wszelkich problemów każdy konsument może zwrócić się o bezpłatną pomoc do właściwego miejscowo rzecznika konsumentów czy do Inspekcji...

Czytaj dalej
Legalne zakupy
Sie05

Legalne zakupy

Nie od dziś wiadomo, że internet jest miejscem, gdzie czai się mnóstwo niebezpieczeństw związanych nie tylko np. z kradzieżą danych czy pieniędzy z konta bankowego, ale i z nieuczciwymi sprzedawcami, którzy wykorzystują rozmaite sztuczki, aby nabrać potencjalnego klienta i zarobić na jego niewiedzy czy naiwności. Jak więc się ustrzec przed wpadnięciem w pułapkę podczas dokonywania zakupów w internecie, a zwłaszcza na serwisach aukcyjnych? Jeśli dokonamy zakupu rzeczy, która okazała się rzeczą kradzioną, to musimy się liczyć z tym, że Policja ma prawo taką rzecz zatrzymać. W przypadku, kiedy od kradzieży danego przedmiotu do momentu zakupu czy wygranej aukcji mijają 3 lata, otrzymamy go z powrotem, nawet w przypadku kiedy nie wiedzieliśmy, że rzecz była kradziona. Wtedy również Policja nie ma prawa nam odebrać takiej rzeczy. Gorzej, jeśli wiedzieliśmy, że przedmiot był kradziony – wtedy, pomimo upływu 3 lat, przedmiot taki odbiera Policja. Jeśli okazałoby się, że dany przedmiot kupiliśmy od osoby, która okazała się osobą małoletnią, tj. do lat 13, transakcja staje się nieważna, i nie ma tu na znaczeniu czy wiedzieliśmy, że jest to osoba małoletnia czy nie. Taka osoba, zgodnie z polskim prawem, nie może rozporządzać majątkiem. Jedynie kiedy transakcja dotyczy rzeczy drobnych i nie powodujących pokrzywdzenia małoletniego jest ona akceptowalna. Zakupy od osoby pomiędzy 13 a 17 rokiem życia są legalne, jeśli przedmiot sprzedaży został przekazany małoletniemu przez np. rodzica czy prawnego opiekuna i może nim swobodnie dysponować, został on zakupiony przez małoletniego z własnych zarobionych pieniędzy bądź też pieniądze te zostały mu przekazane przez rodzica lub prawnego opiekuna. W przypadku, kiedy zakupimy towar od osoby pomiędzy 13, a 17 rokiem życia, która nie może sama nim rozporządzać bez zgody rodziców lub prawnego opiekuna, a rodzice zgłoszą to i upomną się o zakupiony przez nas przedmiot – musimy go zwrócić. Możliwe jest za to kupno przedmiotu od osoby poniżej 13 roku życia, jeśli pozwolą na to rodzice lub prawni opiekunowie. Allegro oferuje konto Allegro Junior, gdzie wszelkie transakcje są dokonywane za zgodą opiekuna. Ponadto należy uważać, czy zakupiony towar nie znajduje się na liście zastawów oraz czy nie stanowi współwłasności osób trzecich. W przypadku takiej transakcji jest ona...

Czytaj dalej
Jak ugryźć ciasteczka?
Lip18

Jak ugryźć ciasteczka?

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Zapewne wielu z Was zauważyło, że powyższy komunikat od dłuższego czasu pojawia się zawsze, kiedy odwiedzamy strony naszych ulubionych sklepów internetowych. Niektórych ten wpis może denerwować, jeszcze inni nie zwracają na niego uwagi. Ale skąd tyle szumu o ciasteczka (cookies), i z czym to się je? Na początku 2013 roku zaczęła obowiązywać nowa ustawa Prawo Telekomunikacyjne, która została tak napisana, aby spełniać unijne wymagania i dyrektywy. Najważniejsze wpisy, które dotyczą właścicieli sklepów internetowych, weszły w życie 22 marca 2013 roku i związane są właśnie z plikami cookies zapisywanymi w komputerze. Art. 173 ww. ustawy mówi o: a) celu przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji, b) możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi; Artykuł ten nakłada na właścicielu sklepu obowiązek poinformowania użytkownika o stosowanych plikach cookies, zapisujących np. indywidualne ustawienia klienta, lecz nie precyzuje w jaki konkretnie sposób. Jedyną informacją jest to, że musi to być zrobione w sposób zrozumiały i jednoznaczny. Niedokładną i niewystarczającą staje się więc informacja podana przez właściciela sklepu, że pliki cookie używane są jedynie w celu usprawnienia działania serwisu. Niedokładną, i niezgodną z art. 5 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 25 listopada 2009 roku. Dodatkowo użytkownik, czytając informację o ciasteczkach, powinien podjąć świadomą decyzję, czy zezwala na umieszczenie plików cookie na swoim komputerze, czy też nie. Zgoda ta, zgodnie z art. 173 ust. 2 ustawy Prawo Telekomunikacyjne, może być wyrażona przy pomocy ustawień przeglądarki. Sama informacja powinna znaleźć się również w polityce prywatności sklepu i być łatwa do znalezienia przez...

Czytaj dalej
Strona 1 z 41234