AliExpress

Pierwszy sklep internetowy powstał w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie w 1984 roku. Od tego czasu rynek e-commerce na świecie mocno ewoluował. W Polsce największą ilość zmian dotyczącą handlu przez internet można zauważyć w ostatnich latach, kiedy to na naszym rodzimym rynku coraz więcej do powiedzenia mają sklepy zagraniczne. Jedną z największych i najpopularniejszych obecnie firm oferujących handel online jest chiński gigant AliExpress. Sprawdźmy, w jaki sposób ten serwis sprzedażowy dotarł na sam szczyt w branżowej hierarchii.

Początki chińskiej marki

Twórcą dzisiejszego potentata na rynku sprzedażowym była chińska firma Alibaba Group. Sklep założony 26 kwietnia 2010 roku na początku oferował wyłącznie sprzedaż detaliczną. Wszystko znajdowało się pod wciąż istniejącą dziś domeną alibaba.com. Jack Ma, inicjator i pomysłodawca jednego z największych obecnie portali aukcyjnych na świecie przed podjęciem decyzji o jego utworzeniu zajmował się tłumaczeniem dokumentów z języka angielskiego oraz projektował strony internetowe dla firm zewnętrznych. Jego kariera w dotychczasowej branży zaczęła się w latach dziewięćdziesiątych od chęci powstrzymania dominacji amerykańskich sklepów na chińskim rynku, biznesmen wraz z kilkunastoma wspólnikami zarejestrował spółkę Alibaba Group. Ich pierwsza domena oferowała jedynie produkty pochodzące od chińskich sprzedawców. Nie była od nich pobierana prowizja od sprzedaży, a właściciele strony zarabiali wyłącznie poprzez wyświetlanie na jej kartach reklam. Kiedy na początku XXI wieku zauważono ich w Stanach Zjednoczonych i Japonii, natychmiast znalazły się firmy, które były skłonne zainwestować w chińską spółkę 25 milionów dolarów na rzecz jej rozwoju. W 2002 roku po wielu udoskonaleniach serwis alibaba.com zaczął generować intratne zyski. Dzięki temu w 2010 roku zrobiło się miejsce dla dobrze znanemu dziś portalowi aukcyjnemu AliExpress.

AliExpress obecnie i w przyszłości

Dziś AliExpress generuje rok rocznie miliardowe zyski. Strona internetowa dostępna jest w wielu krajach na świecie w 16 wersjach językowych (w tym oczywiście polskiej). Za zakupy można płacić jedną z kilku dostępnych walut. Można to robić na wiele sposobów, a do najbardziej preferowanych należą przelew oraz blik. Swoje usługi na stronie oferują przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa z państwa środka. Marka nie sprzedaje chińskich produktów w sprzedaży bezpośredniej. Mimo że na przestrzeni lat sposób sprzedaży zmieniał się wielokrotnie, dziś AliExpress oferuje chińskim producentom łatwy i bezpieczny dostęp do pośredników w znacznej części międzynarodowego rynku e-commerce. Pośrednicy z dalekiej Azji mogą dzięki platformie podjąć współpracę np. z polskim nabywcą, który odpowiedzialny będzie za bezpośrednią sprzedaż danego produktu. Na tej transakcji zarobi każda ze stron.

AliExpress oferuje produkty z wielu kategorii sprzedażowych. Nie ma sensu ich wymieniać, ponieważ znajdziemy tam wszystko to, co w każdym innym tego typu sklepie. Oprócz strony internetowej do wyboru jest także oficjalna aplikacja, która działa na podobnych zasadach. Widać ewidentnie, że właściciel tego jednego z największych serwisów sprzedażowych na świecie idzie z duchem czasu i na bieżąco ulepsza swoją witrynę. Podobnie jest z bezpieczeństwem. Każdy kupujący jest objęty specjalnym procesem ochronnym w razie trafienia na nieuczciwego sprzedawcę. Na stronie jest kategoryczny zakaz wystawiania podróbek i wszelkich produktów niezgodnych z opisem. Dzięki zasadom i bieżącemu monitorowaniu wszystkich sprzedających, zakupy na AliExpress są w pełni bezpieczne mimo znacznej odległości od siedziby sklepu do klienta. Zgodnie z przewidywaniami marka może być jeszcze przez wiele lat jednym z liderów w swojej branży.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.