Allegro (opis firmy)

Allegro to ikona polskiego internetu. Dla wielu osób to właśnie na tej platformie zaczynała się epoka handlu online. Firma istnieje już dwie dekady i z powodzeniem można ją uznać za potentata rodzimego e-commerce.

Allegro zostało założone przez spółkę Surf Stop Shop w 1999 roku. Już rok później zostało przejęte przez brytyjskie QXL.com, zajmujące się budową i rozwijaniem serwisów aukcyjnych. W 2011 roku utworzono Grupę Allegro, w skład której oprócz platformy sprzedażowej weszły też inne portale (QXL Poland, OtoMoto, Ceneo, Bankier, Internet Service). W 2016 właścicielami Grupy Allegro stały się trzy fundusze inwestycyjne: Cinven, Permira oraz Mid Europa Partners.

Pierwotnie Allegro było wyłącznie platformą aukcyjną. Umożliwiało wystawienie przedmiotu na publiczną aukcję. Udostępniono też opcję “Kup teraz”, czyli sprzedaż po ustalonej cenie. Klienci mogą wystawiać sprzedawcom opinie i ten system oceny (opisowej i punktowej) jest bardzo istotną składową funkcjonowania portalu.

Allegro początkowo miało charakter internetowego bazaru, dominowały na nim oferty indywidualnych sprzedawców, używane przedmioty odsprzedawane przez osoby bez zarejestrowanej działalności gospodarczej. Jednak stopniowo portal zamieniał się w najważniejszą platformę handlu online w Polsce. Amatorskich sprzedawców wypierały sklepy, a Allegro podążało za potrzebami, udostępniając kolejne opcje usprawniające profesjonalny handel.

Samą funkcję zakładania sklepu Allegro wprowadziło w 2007 roku. Użytkownik zarejestrowany jako sklep zyskuje dostęp do zestawu dodatkowych lup poszerzonych funkcjonalności: aukcje towarów mogą trwać aż 30 dni (w porównaniu do 14 dla zwykłych użytkowników), w obrębie podstron sklepu można wstawić swoje logo oraz dostosować wygląd witryny, można tworzyć swoje kategorie (działające tylko w ramach sklepu).

Z innych istotnych zmian wprowadzanych do Allegro warto wymienić wprowadzone w 2009 roku konto dla niepełnoletnich, a w 2010 umożliwienie dokonywania zakupu przez osoby niezarejestrowane.

Wiele z decyzji o zmianach w obrębie platformy Allegro wzbudzało duży opór użytkowników. Tak było chociażby z ustawieniem domyślnego sortowania ofert na tryb według trafności. Kryterium “trafności” opiera się na unikatowym algorytmie Allegro, a ten jest tylko częściowo jawny. Stąd wynikał duży opór użytkowników – handlarze stracili kontrolę nad tym, gdzie wyświetla się ich oferta.

Również negatywnie witane były wszystkie podwyżki, a tych było niemało. Krytykowane były przez sprzedawców, deklarujących, iż przy nowych opłatach handel na Allegro staje się nieopłacalny. Jednak widać, że były to błędne kalkulacje, ponieważ platforma rozwija się do dzisiaj, oferując wciąż nowe funkcje także kupującym. Tutaj prawdziwym przełomem było wprowadzenie usługi SMART, która po opłaceniu niewielkiego, rocznego abonamentu, daje dostęp do darmowych wysyłek towarów oraz ich zwrotów. Allegro podaje, że tylko w pierwszych 6 miesiącach 2020 roku klienci zaoszczędzili dzięki usłudze SMART 540 milionów złotych.

Również niezwykle istotne jest Allegro Pay, czyli kredytowanie zakupów przez platformę. Działa ono jak odpowiednik karty kredytowej, chociaż nie jest usługą bankową, nie wymaga wszystkich formalności koniecznych w banku przy wyrabianiu karty, a opiera się na historii konta na Allegro.

Obecnie Allegro zrzesza ok. 120 tysięcy sprzedawców, ponad 20 milionów zarejestrowanych użytkowników, a liczba ofert przekracza 160 milionów. Są to bardzo imponujące liczby, lecz mimo to platforma nadal stawia na dynamiczny rozwój.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.