Boty w handlu online

sztuczna inteligencja w marketingu

Jakub Jirsak/bigstockphoto.com

Marketing korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji na wiele sposobów, wiedzą o tym zarówno marketerzy, jak i sami klienci. Dzięki wykorzystaniu uczących się maszyn możliwe jest przetwarzanie ogromnych strumieni danych, które pochodzą z różnorodnych źródeł. Potrzebna jest do tego ogromna precyzja i cierpliwość. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w marketingu przekłada się m.in. na: serwisowanie klientów, przewidywania przyszłych potrzeb, a nawet dobierania najlepszej z możliwych ofert.

Sztuczna inteligencja w handlu internetowym – „W czym mogę pomóc”?

W handlu on-line wykorzystywane są specjalne programy (boty), które w oparciu o mechanizmy sztucznej inteligencji mogą prowadzić konwersacje z klientami imitując żywą osobę. Bot jest zazwyczaj projektowany w celu zautomatyzowania czynności, które przeciętny człowiek najczęściej wykonuje sam. Może to być np. umawianie spotkań, zamawianie jedzenia, rozwiązywanie prostych problemów logicznych, czy też research na temat danego zagadnienia. Takie czynności mogą być również wykonywanie za pomocą specjalnych aplikacji, jednak zastosowanie bota gwarantuje oszczędność czasu. Wystarczy wpisać nazwę bota w wyszukiwarkę Facebooka, zaprosić go do konwersacji i prowadzić rozmowę.

Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji w handlu on-line możliwe będzie pełne zautomatyzowanie (z wykorzystaniem bota) pokazywania interesujących produktów w katalogu, bądź odesłania do strony zawierającej rozwiązanie problemu. Ponadto prognozuje się, że klienci będą coraz chętniej korzystać z pomocy wirtualnych asystentów podczas zakupów w różnych kanałach. Dodatkowo wykorzystanie botów i asystentów, poprzez zbieranie danych behawioralnych i transakcyjnych, będzie bardzo pomocne w rozwoju marketingu predyktywnego. Takie zmiany wygenerują wzrost zapotrzebowania na specjalistów ds. marketingu, którzy przyzwyczajeni są do pracy w oparciu o dane i jednocześnie wspierania swoich działań inteligentnym oprogramowaniem. Dr Chris Brauer zauważa, że relacje klientów z firmami będą coraz częściej budowane w oparciu o zaufanie. Klient powierzając swoje dane będzie oczekiwał indywidualnie dopasowanej oferty, a także w pełni spersonalizowanej komunikacji, która prowadzona będzie w czasie rzeczywistym. Dzięki wykorzystaniu asystentów, będzie to w pełni możliwe.

Zdaniem Piotra Surmackiego, prezesa Fachowcy.pl Ventures, sztuczna inteligencja może wspierać firmę w wielu obszarach. Jednym z nich jest wykorzystywanie algorytmów machine learning do wyszukiwania klientów zainteresowanych konkretną usługa bądź produktem. Ponadto mechanizmy sztucznej inteligenci mogą również stanowić duże wsparcie dla reklamy in-image (tj. reklam, które wyświetlane są na obrazkach i zdjęciach). Mechanizm pozwala rozpoznać co znajduje się na obrazku bądź zdjęciu i lepiej dopasować do niego reklamę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.