Jak działają programy lojalnościowe dla klientów?

Kobieta z tabletem, nad tabletem unosi się pięć złotych gwiazdek, symbolizujących maksymalną ocenę

Pozyskanie jak największej liczby stałych klientów to marzenie, które łączy zarówno wielkie marki, jak i lokalne sklepiki. Bez względu na wielkość firmy, aby je urzeczywistnić, potrzebne jest zdobycie zaufania osób, które u nas kupują lub korzystają z naszych usług. Oprócz tego potrzebna jest też powtarzalność strategii marketingowych – tak, by klient mógł poznać naszą ofertę i poczuć się z nią pewnie. Gdy znajdziemy markę lub produkt, który nam odpowiada, lubimy z nim pozostać. Właśnie tę postawę wykorzystują programy lojalnościowe.

Nagradzać zaangażowanych klientów

Celem programów lojalnościowych jest docenienie klientów, którzy często nawiązują kontakt z marką. Czyli korzystają z jej usług lub kupują jej produkty. Wprowadzając program nagród, wznawiamy więź klienta z firmą i sprawiamy, że obie strony zyskują dodatkowe korzyści. Firma zdobywa aktywnego odbiorcę towarów i usług, a klient benefity przewidziane w programie. Istnieje kilka skutecznych modeli programów lojalnościowych. Jednym z nich jest system punktowy, który często stosują marki odzieżowe. Jak wskazuje nazwa, polega on na zdobywaniu punktów za zakupy o konkretnej wartości. Można je później wymienić na zniżki lub produkty z oferty firmy.

Co ciekawe niektóre programy lojalnościowe są płatne. Z tego typu rozwiązania korzystają najczęściej marki kosmetyczne lub sklepy sprzedające ekskluzywne produkty. System polega na korzystaniu z comiesięcznego abonamentu, w ramach którego dostajemy pakiet produktów. Możemy je wybierać sami lub zdecydować się na opcję niespodzianki, w której to producent lub sprzedawca dobiera nam zestaw o odpowiedniej wartości. Tego typu działania marketingowe z jednej strony stymulują aktywność klientów, z drugiej zapewniają marce stały miesięczny zysk.

Skup się na tym, co łączy

Wiele topowych marek wykorzystuje dziś programy lojalnościowe oparte na społeczności klientów, których łączą te same wartości. W świetle tego wierność marce nie musi oznaczać rabatów, ale na przykład szansę na podłączenie się do akcji charytatywnych lub wsparcie lokalnych inicjatyw. Najczęściej programy te łączone są z systemem nagród, dzięki czemu jeszcze skuteczniej wiążą klienta z jego ulubioną marką.

W ostatnich latach marketing bardzo się rozwinął, dzięki czemu wzrosła jakość nie tylko samych produktów, ale i sposobów ich reklamy. Najbogatsze firmy są dziś kreatorami trendów i często zdają sobie sprawę z tego, jak to odpowiedzialność. Dobrym przykładem jest firma Nike, która kilkustopniowy program lojalnościowy łączy z kampanią edukacyjną i prozdrowotną. Dziś klient wierny danej marce coraz częściej powiela promowane przez nią wzorce i postawy dotyczące codziennego życia.

Programy lojalnościowe to znakomity sposób na zwiększenie sprzedaży, ale też dotarcie do klientów. Dobrze poprowadzone wpłyną na zaangażowanie i nastawienie do marki. Dla klientów z kolei może to też być świetną zabawą i szansą na bycie na bieżąco z tym, co oferuje firma.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.