MŚP dominuje w polskim ecommerce

Liczba sklepów internetowych rośnie od kilku lat, ale rok 2020 był pod względem rozwoju tej branży rekordowy. Ze względu na obostrzenia związane z pandemią wielu przedsiębiorców było zmuszonych poszukiwać nowych kanałów dystrybucji, aby utrzymać swój biznes, stąd często decyzja o rozpoczęciu sprzedaży online. Przedsiębiorcy, którzy taką sprzedaż już prowadzili, obserwowali zwiększone zainteresowanie klientów. Platforma sklepów internetowych Shoper opublikowała raport „Nowy świat e-commerce”, w którym podsumowuje, co wydarzyło się na rynku sprzedaży online w 2020 r.

Najwięcej nowych e-sklepów powstało w kategorii Delikatesy. W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo, w związku z trwającą pandemią, konsumenci chętniej zaczęli korzystać z możliwości zrobienia zakupów spożywczych bez wychodzenia z domu. Liczba sklepów spożywczych online wzrosła w porównaniu z rokiem 2019 o 112%. Kolejną kategorią sklepów, która odnotowała duży wzrost (37%), jest Zdrowie i uroda. W stosunku do 2019 r. pojawiło się też o 26-27% więcej sklepów oferujących upominki i akcesoria oraz wyposażenie domu i ogrodu. Branża Delikatesy stanowi jednak jedynie 3% wszystkich sklepów internetowych na platformie Shoper. Najwięcej jest sklepów z kategorii Dom i ogród – stanowią prawie jedną czwartą spośród wszystkich branż, kolejne są Ubrania, Zdrowie i uroda, Sport i podróże, Książki i multimedia.

W Polsce najwięcej, bo blisko połowa, sklepów internetowych działa w województwie małopolskim, mazowieckim i śląskim. Badanie pokazuje, że 53% właścicieli e-sklepów prowadzi działalność jednoosobową, prawie jedna trzecia korzysta z pomocy drugiej osoby, 12% zatrudnia do 5 pracowników, a jedynie 7% to działalności z większą liczbą zatrudnionych. Ze sklepu internetowego utrzymuje się 21% przedsiębiorców z branży e-commerce, dla 13% e-sklep stanowi źródło ponad połowy dochodu, a pozostali traktują sprzedaż online jako dodatkowe źródło zarobku. 35% właścicieli sklepów internetowych prowadzi również sklep stacjonarny, a 44% sprzedaje swoje produkty z wykorzystaniem także innych kanałów sprzedaży, z których najpopularniejsze są: Allegro, Facebook oraz OLX. Chociaż OLX na chwilę obecną wskazuje tylko 9% sprzedających, zdaniem ekspertów w najbliższym czasie można się spodziewać wzrostu popularności tej platformy, ponieważ wprowadza ona ostatnio wiele zmian mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa kupujących oraz ułatwienie działalności sprzedawcom. Wejście na polski rynek planuje także Amazon, co może przełożyć się na dalszy wzrost zainteresowania klientów zakupami online i wzrost wartości rynku e-commerce.

Właściciele e-sklepów podejmują szereg działań, aby zwiększyć zainteresowanie klientów swoją ofertą. Z badania wynika, że czynnikiem, który najbardziej zachęca klientów do korzystania z usług sklepu internetowego, jest profesjonalna i szybka obsługa. Zadowolony klient nie tylko będzie częściej i chętniej kupował w danym sklepie, ale także z dużym prawdopodobieństwem poleci go znajomym. Kolejnym pod względem skuteczności działaniem podnoszącym sprzedaż są reklamy w Google oraz social mediach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.