Na czym polega dropshipping?

sklepy internetowe

Dropshipping jest narzędziem zdobywającym coraz większą popularność wśród sprzedawców internetowych. Co kryje się za tym obcobrzmiącym słowem i czy warto go stosować?

Dropshipping to model sprzedaży internetowej, w której sklep przyjmuje zamówienia i sprzedaje produkty, a dostawca realizuje zamówienia. Sklep internetowy musi więc zebrać niezbędne dane dotyczące zamówienia i przekazać je dostawcy. Zysk sprzedawcy polega tu na różnicy między ceną detaliczną, za jaką uda mu się towar sprzedać, a ceną hurtową, którą oferuje mu dostawca, który jest jednocześnie hurtownią.

Sprzedawca tym samym nie musi zajmować się logistyką związaną z dostarczeniem zamówienia, ani magazynowania towaru. Hurtownicy i dostawcy natomiast zdejmują sobie z głowy problem polegający na poszukiwaniu klientów. Jest to również dobre rozwiązanie dla małych sklepów, które nie chcą, lub nie mogą sobie pozwolić na zamówienie towaru z góry, a następnie przechowywanie go, tym samym zamrażając własne środki.

Zalety dropshippingu

Dropshipping znacznie przyspiesza czas dostaw, ponieważ dostawcami są wyspecjalizowane firmy, posiadające infrastrukturę i sieć logistyczną. Dodatkowo zostaje pominięta droga wysyłki towaru z hurtowni do sprzedawcy, by ten następnie wysłał go do klienta. Oszczędza to czas i koszty po obu stronach umowy. Z tego powodu stosowany jest również przy sprzedaży towarów wielkogabarytowych, które dzięki tej metodzie, trafiają bezpośrednio w miejsce wskazane w zamówieniu.

Do innych zalet tego rozwiązania należą:

  • ograniczenie kosztów transportu i magazynowania po stronie sprzedawcy,
  • zmniejszenie ilości pracy związanej z obsługą zamówienia, pakowaniem i wysyłaniem towaru,
  • skrócenie czasu dostawy po stronie klienta,
  • brak konieczności zamrażania środków, ponieważ towar nie musi być kupiony „na zapas”,
  • sprzedaż towaru bez konieczności poszukiwania klientów po stronie dostawcy.

 

Wady dropshippingu

Rozwiązanie to posiada jednak pewną wadę, mianowicie sklep internetowy pozbawiony jest kontroli co do czasu i jakości realizowanych dostaw. Nie ma gwarancji, że towar zostanie dostarczony w czasie gwarantowanym przez sklep. Dodatkowo w sklepie mogą być wystawione na sprzedaż towary, których już nie ma w hurtowni. Sytuacji takich można oczywiście uniknąć, wypracowując wzorowy model współpracy, którego podstawą jest komunikacja między sprzedawcą a dostawcą. Dodatkowo warto zabezpieczyć się odpowiednimi zapisami umownymi. Należy jednak mieć na uwadze, że często hurtownicy nie udostępniają swojej oferty za darmo, i każą sklepom internetowym płacić za dostęp do niej. Ponadto sklepy korzystające z dropshippingu mogą być gorzej pozycjonowane. A to dlatego, że często powielane są na nich treści przesłane przez producentów w postaci gotowych opisów produktów. Strony, które powielają treści, są niżej pozycjonowane przez Google.

Dropshipping, przy odpowiednim wykorzystaniu, pozwala również na zwiększenie atrakcyjności sklepu internetowego, a tym samym na dotarcie do większej liczby odbiorców. Jest to możliwe w przypadku współpracy z różnymi dostawcami, a także w sprzedaży towarów niestandardowych, które ze względu na swoje gabaryty lub właściwości wymagają specjalnego magazynowania, czy dostawy ze szczególną ostrożnością, czego sklep nie byłby w stanie samodzielnie zapewnić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.