Oficjalne stanowisko SOFORT AG wobec ostrzeżenia KNF

SOFORT

W nawiązaniu do opublikowanego przez nas artykułu, otrzymaliśmy oficjalne stanowisko firmy SOFORT AG wobec wystosowanego przez KNF ostrzeżenia dotyczącego rozliczeń online. Tekst publikujemy w całości poniżej.

Warszawa, 20 grudnia 2013 r.

Stanowisko SOFORT AG wobec „Ostrzeżenia przed dopuszczaniem pośredników do rachunku bankowego w płatnościach internetowych” KNF z dnia. 18 listopada 2013 r.

Na wstępie chcielibyśmy zaznaczyć, iż jesteśmy zaskoczeni, że nie otrzymaliśmy możliwości ustosunkowania się do ostrzeżenia przed jego publikacją, szczególnie że zwracaliśmy się do KNF z prośbą o umożliwienie spotkania i przedstawienia naszych racji.

KNF wskazuje na trzy ryzyka związane z korzystanie z usług pośredników w e-płatnościach:

  1. ryzyko naruszenia umowy o prowadzenie rachunku bankowego oraz regulaminu;
  2. ryzyko utraty prawa do reklamacji nieautoryzowanych transakcji;
  3. ryzyko nieautoryzowanego przechwycenia danych logowania.

W związku z tym SOFORT AG chciałby odnieść się do powyższych punktów.

SOFORT AG nie stanowi „osoby trzeciej” – jest wyłącznie pośrednikiem technicznym – wszystkie transakcje przeprowadzane są automatycznie, bez ingerencji człowieka, za pomocą oprogramowania oraz przez zaszyfrowane połączenie SSL (to samo szyfrowanie, jakie są zastosowane w bankowości internetowej). Oznacza to również, że żaden dostawca, pracownik firmy SOFORT AG lub osoba trzecia nie mają w żadnym momencie dostępu do poufnych danych konta użytkownika. Dane te również nie są zapisywane, stąd nie można mówić o ujawnianiu danych, o których mowa w dokumencie KNF.

Ponadto płatność metodą SOFORT Banking jest o wiele bezpieczniejsza aniżeli na przykład płatność kartą kredytową czy za pomocą portfela elektronicznego. Jednorazowy kod weryfikacyjny może być użyty tylko raz i ma do niego dostęp jedynie klient końcowy (np. kod SMS, karta kodów). Chcielibyśmy również dodać, że centra danych SOFORT AG są kolokowane zgodnie z bankowymi standardami bezpieczeństwa (nasza spółka siostra – SOFORT Bank – kolokuje swoje serwery w tym samym centrum danych).

Oprócz tego, przestrzeganie przepisów o ochronie danych przez SOFORT AG zostało sprawdzone przez niezależne Niemieckie Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego TÜV Saarland według ścisłych wytycznych niemieckiej ustawy o ochronie danych osobowych
i potwierdzone certyfikatem („Atestowana ochrona danych”). SOFORT AG posiada również certyfikat TÜV Saarland – „Atestowany system płatniczy”.

SOFORT AG jest regularnie audytowany przez TÜV Saarland i dobrowolnie poddaje się zasadom zarządzania bezpieczeństwem informacji zgodnie z normą ISO 27001, a także zlecił sprawdzenie oraz certyfikację przez TÜV Süd swoich istotnych procesów przedsiębiorstwa.

Warto dodać, że Komisja Europejska wspiera takie systemy jak SOFORT. Komisarz ds. Konkurencji Joaquin Almunia odniósł się do naszej firmy bardzo pozytywnie w kilku swoich przemówieniach, aby chronić naszą spółkę przed różnymi barierami tworzonymi przez banki. Chcemy również podkreślić, że Komisja EU zainicjowała legislację (PSDII), aby wesprzeć niebankowe rozwiązania takie jak nasze.
Poza tym nasza pozycja była również wspierana przez różnego rodzaju instytucje antymonopolowe. Między innymi niemiecki urząd antymonopolowy i Komisja UE wszczęły postępowania antymonopolowe przeciwko bankom.

Resumując SOFORT jest rozwiązaniem umożliwiającym klientom użycie swojego konta, aby dokonać płatności za zakupy online. Z uwagi na fakt, iż w tym celu używane jest jedynie oprogramowanie, nie naruszamy regulaminów banków. Również niektóre polskie banki używają podobnego oprogramowania w celu sprawdzenia zdolności kredytowej. W tym przypadku klient podaje bankowi, w którym ubiega się o kredyt, dane dostępu do konta internetowego w swoim banku macierzystym. Dlatego też uważamy, że w przypadku SOFORT AG, zarzuty KNF w rzeczywistości w ogóle nas nie dotyczą. Martwi nas jedynie fakt, że wydane w dobrej wierze 18 listopada 2013 r. ostrzeżenie KNF może uderzyć w firmy rzetelne i uczciwe, takie SOFORT AG.

Chcielibyśmy również dodać, że obecnie naszą usługę oferujemy poza Niemcami i Austrią (gdzie SOFORT AG jest liderem na rynku wśród metod polegających na bezpośrednim przelewie bankowym), również w innych 8 krajach europejskich: Szwajcarii, Holandii, Belgii, Włoszech, Hiszpanii, Francji, Wielkiej Brytanii i Polsce.

Aktualnie ponad 25 000 sklepów internetowych przeprowadza miesięcznie więcej niż 2,5 miliona transakcji przy pomocy SOFORT Banking. Wśród naszych długoletnich, stałych oraz darzących SOFORT zaufaniem klientów możemy wymienić m.in.: Deutsche Bahn, Lufhansa, KLM, Emirates, Austrian Airlines, Sony, Dell, Deichmann, Lidl, Conrad Elektronik, Media Markt, Saturn, Flyeralarm, Ikea czy Obi.

Chcielibyśmy zwrócić uwagę na to, że do tej pory przy prawie 100 mln przeprowadzonych transakcjach nie doszło do żadnego przypadku nadużycia na niekorzyść klienta końcowego, który podał swoje dane dostępowe do bankowości internetowej (takie jak PIN)
i jednorazowy kod weryfikacyjny w systemie SOFORT AG.

Mamy nadzieję, że udzieliliśmy Panu dogłębnych informacji. Gdyby pojawiły się dodatkowe pytania lub potrzebuje Pan więcej informacji, jesteśmy otwarci również na rozmowę i spotkanie.

Z poważaniem

Dr. Jens Lütcke
Zarząd/CFO

Georg Schardt
Zarząd (Wiceprezes Zarządu)

Tagi: ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *