Raport „Mobile commerce w Polsce 2013”

mobile commerce

Twórcy serwisu jestem.mobi opublikowali raport, który zaprzecza chodzącym pogłoskom, jakoby rynek mobile commerce w Polsce nie istniał. Zmierzyli się oni z danymi statystycznymi zaprezentowanymi przez TNS Polska, „Mobile Life 2013”, mówiące, że jedynie 3% Polaków korzysta z telefonów komórkowych w celu dokonywania zakupów online. Badanie pokazało również, że użytkownicy smarfonów chętnie ściągają aplikację mobilną Allegro, gdzie mogą bez problemu wyszukać interesujący ich produkt i dokonać transakcji. Aplikacja ta jest dostępna zarówno na systemy IOS, Android i Windows Phone. Ilość pobrań oscyluje już w granicach 2 milionów, co jest ewenementem wśród polskich aplikacji mobilnych.

Stąd też pomysł na sporządzenie raportu „Mobile commerce w Polsce 2013”, którego odbiorcami mają być zarówno firmy, jak i osoby, które chcą w przyszłości skorzystać z rynku mobile commerce. Raport posiada 13 rozdziałów i aż 146 stron. Dowiemy się z niego, że:

  • klient jest najważniejszy
  • klient kupuje oczami
  • klient kupuje emocje
  • klient kupuje, bo szuka
  • klient jest zmienny

Raport ponadto pokazuje, jak wspomniano we wstępie, jedynie 3% użytkowników deklaruje, że używa smartfonów do robienia zakupów online. Biorąc pod uwagę osoby, które dodatkowo dokonują płatności mobilnych, liczba ta wzrasta do 5%, co nie jest liczbą zatrważającą. Biorąc pod uwagę jedynie internautów, liczba wzrasta do 7%, a dodając do grupy użytkowników tabletów, łącznie jedynie 10% użytkowników robi zakupy online korzystając z urządzeń mobilnych.

Poruszona została także istota tzw. showroomingu, co uprawia 33% Polaków, a polega to na tym, że klient odwiedza sklep w celu obejrzenia towaru i przymierzenia go czy przetestowania, jednakże samych zakupów dokonuje gdzie indziej, jak np. online czy w innym sklepie. W 60% przypadków taki klient porównuje ceny w innych sklepach, w 42% radzi się znajomych i rodziny co do samego zakupu, a np. w 38% klient sprawdza, czy szukany przez niego towar dostępny jest w innych sklepach. Oprócz tego dowiemy się, jakie są bariery rozwoju rynku m-commerce w Polsce, czy jakie aplikacje mobilne służące zakupom i płatnościom są najbardziej popularne.

Raport dostępny jest do ściągnięcia za darmo na stronie jestem.mobi.

Tagi: ,

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *