Udział mobile w handlu online [2018]

Handel przez Internet zarówno w Polsce jak i na świecie rozwija się bardzo dynamicznie, podobnie jak rynek urządzeń mobilnych. Obydwa rynki mają na siebie niekwestionowany wpływ, a mobilne aplikacje dla sklepów online stają się coraz popularniejsze.

W Polsce na 38,14 mln mieszkańców, aż 78 % korzysta z Internetu. Zgodnie z danymi na czerwiec zeszłego roku, użytkowników urządzeń mobilnych szacuje się na ponad 20 mln, a liczba osób korzystających z urządzeń stacjonarnych sukcesywnie maleje. 67% użytkowników robi zakupy przez Internet korzystając z urządzeń mobilnych. Udział tych użytkowników w rynku stale rośnie, podobnie jak udział sklepów online w handlu. Kupowanie przy pomocy urządzeń mobilnych niesie bowiem za sobą szereg korzyści, a przede wszystkim oznacza „tu i teraz”.

Dzięki smartfonom i dostępowi do Internetu mamy nieograniczoną możliwość robienia zakupów – w przerwach w pracy, w kolejce do lekarza, w autobusie, czy w łóżku przed zaśnięciem. Pozwala to na zagospodarowanie czasu, np. podczas stania autobusu w korku można zamówić zakupy spożywcze, ale także powoduje, że kupujemy więcej i częściej pod wpływem impulsu. Mając w kieszeni telefon z aplikacją mobilną, nie pozostawiamy sobie czasu na przemyślenie zakupów, po prostu je robimy. Tym bardziej, że większość sklepów korzysta już obecnie z szeregu rozwiązań w zakresie płatności online, dzięki czemu zakup jest finalizowany za pomocą kilku kliknięć.

Istnieje szereg czynników, które wpływają na decyzję o robieniu zakupów za pośrednictwem telefonu. Należą do nich:

  • • możliwość kupowania w każdym czasie,
  • • wygoda i łatwość robienia zakupów mobilnie,
  • • oszczędność czasu i pieniędzy,
  • • pełna prywatność i anonimowość podczas kupowania,
  • • możliwość śledzenia rynkowych trendów i nowości,
  • • spersonalizowana oferta sklepów.

Jednak największe znaczenie ma tutaj swoboda, na co skazuje 52% użytkowników. Producenci smartfonów dodatkowo tendencję tą napędzają. Tworzą wymyślne urządzenia, których ekrany są coraz większe, umożliwiając wygodniejsze przeglądanie stron internetowych.

Dane zbierane przez e-sklepy, między innymi za pośrednictwem smartfonów, pozwalają na poznanie preferencji użytkowników i przygotowanie dla nich spersonalizowanej oferty. Między innymi dzięki takim zabiegom marketingowym sprzedaż online stale rośnie. Użytkownicy czują się wyjątkowi, cenią sobie indywidualne podejście, a przez to często te pozytywne uczucia oraz fakt, że oferta zostanie im podana na tacy, dokonują zakupu rzeczy lub usługi, o których wcześniej by nie pomyśleli. Jest to działanie na emocjach, na czym opiera się współczesny marketing. Ponadto działa to na nasze instynkty – coś nam się spodoba, chcemy to mieć, więc wyciągamy telefon i dokonujemy zakupu podyktowanego impulsem.

Nie ma wątpliwości, że e-commerce jest przyszłością handlu, a smartfony przyszłością Internetu. Liczba użytkowników zarówno jednego jak i drugiego stale rośnie. W dobie dzisiejszych rozwiązań i technologii nie ma zagrożenia, że użytkownicy Internetu przeniosą się z powrotem na urządzenia stacjonarne. Właściwie standardem staje się dostosowywanie witryn do urządzeń mobilnych. Jest to kierunek, w którym powinien iść każdy sklep internetowy, który chce funkcjonować na rynku.

Źródła:

Mobile i digital w 2018 roku w Polsce i na świecie

Polski internet w kwietniu 2018


Raport Izby Gospodarki Elektronicznej „mShopper 2.0: Polacy na zakupach mobilnych”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.