Zwrot towaru zakupionego przez internet

Robiąc zakupy online warto wiedzieć, jakie przysługują nam prawa w internecie. Na szczęście ustawodawca uwzględnił to, że transakcja bez bezpośredniego kontaktu to sytuacja wymagająca większej ochrony prawnej niż tradycyjny handel, dokonujący się twarzą w twarz. Już obecnie klient jest nieźle zabezpieczony, a Unia wciąż pracuje nad zwiększeniem tej protekcji.

Handlujący często na to narzekają, jednak dla kupującego jest to jedyna realna gwarancja tego, iż dokona satysfakcjonujących zakupów.

Jednym z fundamentalnych praw jest możliwość zwrotu towaru kupionego przez internet. Wiele osób wie o istnieniu takiego przywileju, nie zna jednak szczegółów ustanawiającej go regulacji.

Zwrot towaru zakupionego przez internet gwarantują nam zapisy, jakie zawiera Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów. W dokumencie tym czytamy:

„Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.” [paragraf 1 artykułu 2]

 

Ustawa ta gwarantuje nam, że możemy zrezygnować z zakupionego online towaru w terminie 10 dni od zawarcia umowy. W przypadku serwisów aukcyjnych prawo to dotyczy przedmiotów nowych, kupionych za pomocą „Kup teraz”, od firm. Aukcje z licytacją, rzeczy używane, nabyte od osób prywatnych nie są objęte taką ochroną. Zwrócić nie można również nagrań audio, video oraz programów komputerowych, jeżeli te zostały rozpakowane.

Przyjmuje się, że dopuszczalny termin zwrotu 10 dni jest liczony od momentu odebrania towaru, a nie wysłania go, czy dokonania zakupu na witrynie. Odstąpienie od zakupu przez internet odbywa się przez przesłanie sprzedającemu pisma z deklaracją odstąpienia. Sprzedawca jest zobowiązany do zwrócenia pieniędzy natychmiast, w nieprzekraczalnym terminie 14 dni. Z tytułu realizacji zwrotu nie może pobierać żadnych opłat.

Tagi: ,

3 komentarze

  1. W porządku, chociaż mogłoby być więcej informacji. Przydatny artykuł, bo sam już się szykowałem do wykonania zwrotu zakupu towaru online. Rozmyśliłem się… no i wciąż jestem ciekaw jak by to wyglądało w praktyce, tak często prawo swoje, a życie swoje…

    Post a Reply
  2. A co z towarami tzw. powystawowymi albo poserwisowymi? Są one traktowane jako nowe, podlegające zwrotowi, czy są traktowane jako używane?

    Post a Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *