Kontrola UOKiK w 2016 roku

UOKiK

Handel internetowy kwitnie w najlepsze. W związku z nieustającą popularnością tego kanału dystrybucji, odpowiednie organy dbają o prawa kupujących oraz ustalają obowiązki sprzedających. W zeszłym roku (grudzień 2014) zmieniono na korzyść e-klienta kilka przepisów oraz zobowiązano wszystkich e-sprzedawców do niezwłocznego dostosowania swoich regulaminów do obowiązującego prawa. Chodziło m.in. o wydłużenie terminu możliwego odstąpienia od przeprowadzonej transakcji, zmiany w zasadach reklamacji towarów i inne. W związku z przesyłanymi przez e-konsumentów informacjami o nieprawidłowościach, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział, że w nadchodzącym roku zostaną przeprowadzone kontrole dotyczące przestrzeganie praw klientów.

Jak się okazuje, do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływają liczne skargi na e-sprzedawców, którzy nadal nie zmienili regulaminu zgodnie z obowiązującym od roku zmienionym prawem. Chodzi m.in. o brak zapisów informujących klienta o procedurze reklamacyjnej oraz wzorca formularza odstąpienia od umowy. Sklepy nie przestrzegają czternastodniowego terminu możliwego zwrotu zamówionych towarów, a także obowiązku zwracania poniesionych przez e-klienta kosztów dostawy. Zgodnie z obecnymi przepisami zwrotowi podlegają wszystkie towary (kupione w cenie stałej, promocyjnej) wraz kosztami przesyłki. Oznacza, to, że e-sprzedawca musi zwrócić e-klientowi wszystkie poniesione przez niego koszty. Dodatkowo oświadczenie o rezygnacji z zakupu nie musi być wysyłane razem ze zwracanym towarem.

W związku z licznymi skargami e-klientów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział kontrole e-sklepów pod kątem przestrzeganie zmienionych przed rokiem przepisów ustawy o prawach konsumenta. To zdecydowanie dobra wiadomość dla wszystkich kupujących w sieci.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *