Zmiany trendów e-commerce w ciągu dekady

zakupy online

Gemius przeprowadził analizę polskiego rynku e-commerce za ostatnie 10 lat. Badaniem objęto lata 2005-2014. Jak pokazują wyniki, liderem branży pozostaje najpopularniejszy w Polsce serwis aukcyjny Allegro, jednak Polacy coraz chętniej korzystają z oferty e-sklepów. W 2014 roku to sklepy internetowe cieszyły się znacznie większym powodzeniem niż portale aukcyjne.

Jak informuje Gemius, polska branża e-commerce jest stosunkowo młoda. Jej początki sięgają drugiej połowy lat 90., gdy powstały pierwsze sklepy internetowe, katalogi e-sklepów oraz platformy aukcyjne. W ciągu tego czasu polski segment e-commerce mocno się rozwinął.

Jak pokazują rezultaty badań Gemiusa, Allegro.pl to nadal najchętniej odwiedzany serwis aukcyjny. W zeszłym roku odwiedziło go blisko 58 proc. internautów, co jest dobrym wynikiem przy 5 proc. użytkowników Ebaya oraz 4 proc. Aukcjonera.pl. Pozycja Allegro jako lidera jest właściwie niezmienna. 10 lat temu z serwisu korzystało 38 proc. internautów. Wyniki konkurencji były słabe – Ebay.com tylko 4 proc., a Swistak.pl 3 proc. Jednak konkurencja nie śpi. Otwarcie Polskiego oddziału Amazona czy powstanie platformy Google Shopping może wkrótce zagrozić dotychczasowej pozycji Allegro.

Roku 2014 był bardzo udanym okresem dla polskich e-sklepów. Z oferty sklepów on-line skorzystało blisko 60 proc. użytkowników sieci. Obecnie największym zainteresowaniem cieszą się e-sklepy: Zalando (11 proc.), Euro.com.pl oraz Empik.com (8 proc.). Dekadę temu były to zupełnie inne sklepy: Koszulki (10 proc.), Merlin.com.pl (9 proc.) oraz Lideria.pl (5 proc.).

Dużym powodzeniem cieszą się porównywarki cenowe (37 proc.), a wśród nich prym wiedzie Ceneo.pl (27 proc.). Spośród innych należy wymienić Skapiec.pl (10 proc.) oraz Okazje.info.pl (9 proc.).

Nieustanne zainteresowanie e-klientów wzbudzają również pasaże handlowe online, czyli wirtualne galerie handlowe. Użytkownicy najczęściej zaglądają na Domodi.pl (7 proc.), Homebook.pl oraz Shopalike.pl (po 2 proc.). jeszcze 10 lat temu pasaże były niezbyt popularne.

Jak pokazuje raport Gemiusa, w cenie są także strony internetowe informujące o aktualnych wyprzedażach i promocjach w sklepach tradycyjnych oraz internetowych. Obecnie korzysta z nich 12 proc. użytkowników i najczęściej zaglądają na Promoceny.pl, Okazjum.pl oraz Promocyjni.pl (po 3 proc.). Popularność tego typu stron WWW trwa od kilku lat.

Lekki spadek popularności zaliczyły serwisy przechowujące opinie o klepach i produktach. W latach 2010 i 20111 odwiedzało je 10 proc. użytkowników, a obecnie jest to niecałe 7 proc. Popularne są m.in. Opineo.pl (3 proc.), Sklepy24.pl i Banla.pl (po 1 proc.).

Ogromny spadek zainteresowania nastąpił w dziale zakupów grupowych. Jeszcze 3 lata wstecz strony tego typu odwiedzało 33 proc. użytkowników, obecnie tylko 11. Najpopularniejszymi stronami są: Groupon.pl (9 proc.), Gruper.pl (3 proc.) oraz Okazik.pl ( 1 proc.).

Jak widać, polski segment e-commerce to źródło niewyczerpane, gdzie nadal możliwy jest sukces.

Tagi: ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *