Legalne zakupy
Sie05

Legalne zakupy

Nie od dziś wiadomo, że internet jest miejscem, gdzie czai się mnóstwo niebezpieczeństw związanych nie tylko np. z kradzieżą danych czy pieniędzy z konta bankowego, ale i z nieuczciwymi sprzedawcami, którzy wykorzystują rozmaite sztuczki, aby nabrać potencjalnego klienta i zarobić na jego niewiedzy czy naiwności. Jak więc się ustrzec przed wpadnięciem w pułapkę podczas dokonywania zakupów w internecie, a zwłaszcza na serwisach aukcyjnych? Jeśli dokonamy zakupu rzeczy, która okazała się rzeczą kradzioną, to musimy się liczyć z tym, że Policja ma prawo taką rzecz zatrzymać. W przypadku, kiedy od kradzieży danego przedmiotu do momentu zakupu czy wygranej aukcji mijają 3 lata, otrzymamy go z powrotem, nawet w przypadku kiedy nie wiedzieliśmy, że rzecz była kradziona. Wtedy również Policja nie ma prawa nam odebrać takiej rzeczy. Gorzej, jeśli wiedzieliśmy, że przedmiot był kradziony – wtedy, pomimo upływu 3 lat, przedmiot taki odbiera Policja. Jeśli okazałoby się, że dany przedmiot kupiliśmy od osoby, która okazała się osobą małoletnią, tj. do lat 13, transakcja staje się nieważna, i nie ma tu na znaczeniu czy wiedzieliśmy, że jest to osoba małoletnia czy nie. Taka osoba, zgodnie z polskim prawem, nie może rozporządzać majątkiem. Jedynie kiedy transakcja dotyczy rzeczy drobnych i nie powodujących pokrzywdzenia małoletniego jest ona akceptowalna. Zakupy od osoby pomiędzy 13 a 17 rokiem życia są legalne, jeśli przedmiot sprzedaży został przekazany małoletniemu przez np. rodzica czy prawnego opiekuna i może nim swobodnie dysponować, został on zakupiony przez małoletniego z własnych zarobionych pieniędzy bądź też pieniądze te zostały mu przekazane przez rodzica lub prawnego opiekuna. W przypadku, kiedy zakupimy towar od osoby pomiędzy 13, a 17 rokiem życia, która nie może sama nim rozporządzać bez zgody rodziców lub prawnego opiekuna, a rodzice zgłoszą to i upomną się o zakupiony przez nas przedmiot – musimy go zwrócić. Możliwe jest za to kupno przedmiotu od osoby poniżej 13 roku życia, jeśli pozwolą na to rodzice lub prawni opiekunowie. Allegro oferuje konto Allegro Junior, gdzie wszelkie transakcje są dokonywane za zgodą opiekuna. Ponadto należy uważać, czy zakupiony towar nie znajduje się na liście zastawów oraz czy nie stanowi współwłasności osób trzecich. W przypadku takiej transakcji jest ona...

Czytaj dalej
Jak ugryźć ciasteczka?
Lip18

Jak ugryźć ciasteczka?

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Zapewne wielu z Was zauważyło, że powyższy komunikat od dłuższego czasu pojawia się zawsze, kiedy odwiedzamy strony naszych ulubionych sklepów internetowych. Niektórych ten wpis może denerwować, jeszcze inni nie zwracają na niego uwagi. Ale skąd tyle szumu o ciasteczka (cookies), i z czym to się je? Na początku 2013 roku zaczęła obowiązywać nowa ustawa Prawo Telekomunikacyjne, która została tak napisana, aby spełniać unijne wymagania i dyrektywy. Najważniejsze wpisy, które dotyczą właścicieli sklepów internetowych, weszły w życie 22 marca 2013 roku i związane są właśnie z plikami cookies zapisywanymi w komputerze. Art. 173 ww. ustawy mówi o: a) celu przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji, b) możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi; Artykuł ten nakłada na właścicielu sklepu obowiązek poinformowania użytkownika o stosowanych plikach cookies, zapisujących np. indywidualne ustawienia klienta, lecz nie precyzuje w jaki konkretnie sposób. Jedyną informacją jest to, że musi to być zrobione w sposób zrozumiały i jednoznaczny. Niedokładną i niewystarczającą staje się więc informacja podana przez właściciela sklepu, że pliki cookie używane są jedynie w celu usprawnienia działania serwisu. Niedokładną, i niezgodną z art. 5 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 25 listopada 2009 roku. Dodatkowo użytkownik, czytając informację o ciasteczkach, powinien podjąć świadomą decyzję, czy zezwala na umieszczenie plików cookie na swoim komputerze, czy też nie. Zgoda ta, zgodnie z art. 173 ust. 2 ustawy Prawo Telekomunikacyjne, może być wyrażona przy pomocy ustawień przeglądarki. Sama informacja powinna znaleźć się również w polityce prywatności sklepu i być łatwa do znalezienia przez...

Czytaj dalej
Jak bezpiecznie kupować w internecie?
Cze06

Jak bezpiecznie kupować w internecie?

Robiąc zakupy w sklepach zwykle nie zastanawiamy się nad bezpieczeństwem, ponieważ jedynym czynnikiem, który może nam zaszkodzić, jest ewentualny złodziej i kradzież pieniędzy czy karty płatniczej. A na to mamy wpływ, odpowiednio zabezpieczając się i uważając na podejrzane osoby. Inaczej sprawa przedstawia się, kiedy robimy zakupy w sklepach internetowych. Tutaj nasza uwaga i podejrzliwość wzrasta, ale pomimo tego nadal są osoby padające ofiarom nieuczciwych sklepów, kradzieży danych i pieniędzy w trakcie dokonywania transakcji internetowych. Dodatkowo, nie widząc sprzedawcy czy towaru, wielu użytkowników boi się takich zakupów, zakładając z góry, że zostaną oszukani. Jak uniknąć ryzyka związanego z zakupami online? Przed zakupami należy sprawdzić takie dane sklepu jak: telefon, adres, numer KRS, organ, który zarejestrował działalność. Trzeba również zapoznać się z regulaminem, który powinien być zawarty na stronie sklepu oraz zapoznać się z zasadami obowiązującymi przy dokonywaniu transakcji (łącznie z reklamacją i zwrotem towaru). Kolejnym krokiem jest upewnienie się, że podczas wypełniania formularza kontaktowego i podawania swoich danych, a także danych dotyczących płatności, w miejscu adresu witryny widnieje „https”, co znaczy, że połączenie jest szyfrowane, a nasze dane są wysyłane bezpiecznie. Dodatkowo powinien się pojawić symbol zamkniętej kłódki, co potwierdza, że połączenie jest szyfrowane. Przed ostatecznym zrobieniem zakupów warto zapoznać się również z opiniami innych klientów, którzy dokonali zakupów w danym sklepie internetowym. Zwykle opinie te dotyczą czasu wysyłki, jakości produktu czy kontaktu ze sklepem. Rynek e-commerce jest jedną z prężnie działających gałęzi gospodarki, który w ostatnich latach mocno rozwinęła się. E-commerce Polska, wchodzący w skład e-Izby Izby Gospodarki Elektronicznej, opracował „Dekalog Bezpiecznych Zakupów Online e-Commerce Polska” (http://ecommercepolska.pl/pl/59-968-dobre_praktyki). Jest to zbiór zaleceń na co należy zwracać uwagę podczas zakupów online. Dekalog został utworzony przez ekspertów w ramach akcji społecznej – Dzień Bezpiecznego Internetu, której partnerem jest e-Izba. Dodatkowo, aby pomóc internautom w e-zakupach, Ceneo.pl opublikowało w marcu ranking Zaufane Opinie 2012, prezentujący sklepy internetowe, którym zaufało najwięcej użytkowników. Sam ranking został podzielony na 6 kategorii (świat komputerów i gier, zdrowie i uroda, styl życia, multimedia, motoryzacja oraz elektronika użytkowa) i dostępny jest na...

Czytaj dalej
Paź04

Zwrot towaru zakupionego przez internet

Robiąc zakupy online warto wiedzieć, jakie przysługują nam prawa w internecie. Na szczęście ustawodawca uwzględnił to, że transakcja bez bezpośredniego kontaktu to sytuacja wymagająca większej ochrony prawnej niż tradycyjny handel, dokonujący się twarzą w twarz. Już obecnie klient jest nieźle zabezpieczony, a Unia wciąż pracuje nad zwiększeniem tej protekcji. Handlujący często na to narzekają, jednak dla kupującego jest to jedyna realna gwarancja tego, iż dokona satysfakcjonujących zakupów. Jednym z fundamentalnych praw jest możliwość zwrotu towaru kupionego przez internet. Wiele osób wie o istnieniu takiego przywileju, nie zna jednak szczegółów ustanawiającej go regulacji. Zwrot towaru zakupionego przez internet gwarantują nam zapisy, jakie zawiera Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów. W dokumencie tym czytamy: „Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.” [paragraf 1 artykułu 2]   Ustawa ta gwarantuje nam, że możemy zrezygnować z zakupionego online towaru w terminie 10 dni od zawarcia umowy. W przypadku serwisów aukcyjnych prawo to dotyczy przedmiotów nowych, kupionych za pomocą „Kup teraz”, od firm. Aukcje z licytacją, rzeczy używane, nabyte od osób prywatnych nie są objęte taką ochroną. Zwrócić nie można również nagrań audio, video oraz programów komputerowych, jeżeli te zostały rozpakowane. Przyjmuje się, że dopuszczalny termin zwrotu 10 dni jest liczony od momentu odebrania towaru, a nie wysłania go, czy dokonania zakupu na witrynie. Odstąpienie od zakupu przez internet odbywa się przez przesłanie sprzedającemu pisma z deklaracją odstąpienia. Sprzedawca jest zobowiązany do zwrócenia pieniędzy natychmiast, w nieprzekraczalnym terminie 14 dni. Z tytułu realizacji zwrotu nie może pobierać żadnych...

Czytaj dalej
Wrz19

Porównywanie cen w Internecie

Porównywanie cen w Internecie Wielu internautów robiąc zakupy za pośrednictwem Internetu dokonuje porównania ofert dziesiątek sklepów, tak aby wybrać dla siebie najkorzystniejszą ofertę. Porównanie takie możliwe jest na przykład poprzez odwiedzanie kolejnych sklepów i sporządzanie odpowiednich notatek odnośnie cen lub danych technicznych. Można to jednak zrobić w pewien dużo wygodniejszy oraz szybszy sposób, ponadto umożliwiający przeprowadzenie bardziej szczegółowego porównania. Mowa oczywiście o internetowej porównywarce cen. Porównywarka cen produktów jest bez wątpienia narzędziem godnym uwagi, gdyż tysiące internautów, dla których okazała się niezwykle pomocna, nie mogą się tak po prostu mylić. Najpierw objaśnię krótko działanie tego typu serwisów, ponieważ nie dla każdego jest to oczywiste. Porównywarka cen to swego rodzaju portal, na łamach którego katalogowane są informacje o milionach produktów z setek, a nawet tysięcy sklepów internetowych. Wszystkie te produkty dzielone są na właściwe kategorie, co najczęściej odbywa się automatycznie – z pomocą przeznaczonych w tym celu skryptów – lecz czasami niezbędna okazuje się również interwencja administratora, który poprawia dane zgromadzone przez skrypt, na przykład uzupełniając brakujące opisy lub modyfikując źle przyznane kategorie. Szczegółowa kategoryzacja jest niezmiernie istotna w tego typu serwisie, gdyż dzięki niej odwiedzający stronę mogą szybko odnaleźć interesujące ich produkty zamiast błądzić pomiędzy tysiącami ofert. Porównywarki cen są opłacalne nie tylko internautów chcących szybko i tanio zrobić zakupy, lecz niemało zarabiają na nich również same sklepy internetowe. Nikogo chyba nie powinno dziwić, że obecność danego sklepu w porównywarce cen produktów może znacząco przyczynić się do wzrostu sprzedaży, a być może nawet ją podwoić! Jakby tego było mało, rejestracja sklepu internetowego w takiej porównywarce jest czynnością dziecinnie prostą, na którą pozwolić może sobie niemal każdy sklep! W celu dokonania rejestracji wystarczy zwykle wypełnić odpowiedni formularz, a następnie udostępnić administratorom porównywarki specjalny plik z bazą produktów oraz kategorii wraz z opisami. Dane te można pozyskać również bezpośrednio ze strony sklepu przy pomocy specjalnych robotów porównywarek, jednakże metoda ta cechuje się nieco niższą skutecznością niż ta wspomniana powyżej. Jeśli pierwszy raz słyszysz o serwisie, jakim jest porównywarka cen, przy okazji następnych zakupów w Internecie nie zapomnij skorzystać z tego wspaniałego udogodnienia. Korzyści jakie z tego płyną są dość oczywiste, jednak w ramach podsumowania pozwolę sobie je przytoczyć. Po pierwsze, dzięki porównywarce cenowej oszczędzamy niemało pieniędzy. Po drugie, mamy tę pewność, że nie zostaniemy oszukani, a za wybrany przez nas produkt zapłacimy możliwie jak najmniej. Po trzecie, oprócz pieniędzy oszczędzamy całkiem sporo czasu – zamiast poświęcać wiele godzin na żmudne porównywanie bogatych ofert sklepów, możemy zrobić to w kilka chwil przy pomocy kilku kliknięć. Jak widać, wymysł jakim jest porównywarka cen to przede wszystkim wygoda, która wydaje się nie mieć żadnych wad… zatem czego chcieć...

Czytaj dalej
Lut11

Czy zyskasz na dodaniu sklepu do porównywarki cenowej?

Wielu klientów zanim kupi coś za pośrednictwem internetu porównuje ceny po to, by wybrać najkorzystniejszą ofertę. Narzędziem, które ułatwia przeprowadzanie takich porównań jest porównywarka cen. Wystarczy, że klient wpiszę nazwę produktu, który go interesuje, a porównywarka przejrzy za niego oferty tysięcy sklepów, wybierając tą najbardziej korzystną. Wobec ogromnej popularności wyszukiwarek, sporo firm wykorzystuje je do promowania swoich usług. Czy rzeczywiście jest to skuteczne rozwiązanie? Sporo zależy od tego, jak nasze ceny prezentują się na tle konkurencji. Oczywiście najlepiej byłoby, gdyby były jak najniższe, zajmując tym samym pierwsze miejsce w porównywarce. W pogoni za popularnością nie wolno nam jednak zapominać o opłacalności sprzedaży. Wystarczy, jeśli ceny, które proponujesz swoim klientom będą przynajmniej porównywalne do tych, które oferuje konkurencja. Jeśli oferta Twojej firmy pojawi się na którymś z pierwszych miejsc w wyszukiwarce, masz spore szanse na sukces. Wystarczy tylko zadbać, by po wejściu na stronę Twojego sklepu klient został ostatecznie utwierdzony w tym, że to doskonałe miejsce do zrobienia zakupów. Postaraj się więc o niskie koszty wysyłki, dogodny system płatności i ekspresowe dostarczanie paczek do...

Czytaj dalej
Strona 2 z 41234