Odstąpienie od umowy kupna w e-sklepie
Gru05

Odstąpienie od umowy kupna w e-sklepie

Okres przedświąteczny to czas intensywnych zakupów, również w Internecie. W obecnych czasach, coraz więcej znanych marek, obok sklepów stacjonarnych, prowadzi również sklepy internetowe – tym samym zakupy w sieci nie sprowadzają się już tylko do okazyjnego kupowania rzeczy wystawionych na aukcji. Robienie zakupów w e-sklepach ma wiele zalet: bez konieczności wychodzenia z domu, mamy możliwość kupna wielu produktów, często w obniżonych cenach, a wybierając odpowiadającą nam opcję dostawy, możemy odebrać zakupiony towar praktycznie wszędzie. Niestety, kupując w sieci nie mamy możliwości dokładnego obejrzenia asortymentu i zmuszeni jesteśmy zawierzyć przedstawionej ofercie. W niektórych przypadkach zakupiony towar nie odpowiada pierwotnemu opisowi. Co wtedy? Handel internetowy, podobnie jak tradycyjny, opiera się na umowie kupna-sprzedaży, która w tym wypadku określana jest jako „umowa zawarta na odległość”. Charakteryzuje się ona tym, że transakcja zawierana jest bez jednoczesnej obecności obu stron, na przykład poprzez wykorzystanie formularza elektronicznego, a jej zawarcie możliwe jest jedynie wtedy, gdy jedną ze stron jest konsument, a drugą przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie sprzedaży elektronicznej. W sytuacji wady zakupionego towaru lub jego niezgodności z opisem, jak każdą inną umowę, podobnie i tę można wypowiedzieć. Zgodnie z ustawą o ochronie niektórych praw konsumentów, kupujący ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni od dnia wydania zakupionego towaru (przedsiębiorca ma z kolei obowiązek pisemnego powiadomienia go o tym prawie – jeśli tego nie zrobi, okres odstąpienia od umowy wydłuża się do 3 miesięcy). Musi mieć ono formę pisemnego oświadczenia, przesłanego przedsiębiorcy, najlepiej listem poleconym z potwierdzeniem odbioru. W takim przypadku, w ciągu 14 dni od daty otrzymania oświadczenia, przedsiębiorca ma obowiązek zwrócenia konsumentowi całej wpłaconej przez niego kwoty. Co istotne, odstąpienie do umowy jest niemożliwe w przypadku upływu terminu, w jakim można tego dokonać, zakupu towarów wykonanych na specjalne zamówienie klienta, zakupu produktów ulegających szybkiemu zepsuciu się oraz zakupu towarów w drodze licytacji (aukcji...

Czytaj dalej
Uwaga na sezonowe wyprzedaże
Lip21

Uwaga na sezonowe wyprzedaże

Wielu z nas natrafiło w sklepach, czy to stacjonarnych czy internetowych, na tzw. „sezonowe wyprzedaże”.Są to produktu w znacznie obniżonych cenach, których sklep chce po prostu pozbyć się z magazynów, aby przyjąć nową dostawę. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swojej stronie przypomniał, jakie prawa przysługują konsumentom i sprzedającym. Przestrzega również, że w przypadku zakupu towaru pod wpływem chwili i po cenie niższej niż normalnie sprzedawca wcale nie musi takiego towaru od nas przyjąć z powrotem. UOKiK radzi, aby przed decyzją o zakupie porównać oferty innych sklepów oraz aby zastanowić się nad faktyczną potrzebą kupna danego towaru. Informuje również, że nie powinniśmy kierować się krzykliwością kolorów na ulotkach, gdyż taka forma reklamy sezonowej wyprzedaży nie zawsze idzie w parze z rzeczywistymi niższymi cenami. Tak samo z gratisami często dołączanymi przez handlowców – często okazuje się, że za dany produkt + gratis zapłacimy więcej niż normalnie. Ważną sprawą jest także sam fakt zwrotu towaru. Sprzedawca nie przyjmie nam go, jeśli chcemy go zwrócić „bo tak”, albo bo przestał nam się podobać. Są jednak sklepy, które cenią klientów i akceptują tego typu zwroty, zwłaszcza jeśli zwracany towar nie posiada żadnych wad. UOKiK przypomina także o paragonach i fakturach, gdyż to właśnie na ich podstawie możemy dokonywać zwrotu lub reklamować dany produkt. Jeśli mamy taki dowód zakupu, mamy prawo do reklamacji, gdyż sprzedawca , zgodnie z obowiązującym prawem, odpowiada za zgodność towaru z umową przez okres 2 lat. Warto taką reklamację wręczyć na piśmie. W przypadku wszelkich problemów każdy konsument może zwrócić się o bezpłatną pomoc do właściwego miejscowo rzecznika konsumentów czy do Inspekcji...

Czytaj dalej
Legalne zakupy
Sie05

Legalne zakupy

Nie od dziś wiadomo, że internet jest miejscem, gdzie czai się mnóstwo niebezpieczeństw związanych nie tylko np. z kradzieżą danych czy pieniędzy z konta bankowego, ale i z nieuczciwymi sprzedawcami, którzy wykorzystują rozmaite sztuczki, aby nabrać potencjalnego klienta i zarobić na jego niewiedzy czy naiwności. Jak więc się ustrzec przed wpadnięciem w pułapkę podczas dokonywania zakupów w internecie, a zwłaszcza na serwisach aukcyjnych? Jeśli dokonamy zakupu rzeczy, która okazała się rzeczą kradzioną, to musimy się liczyć z tym, że Policja ma prawo taką rzecz zatrzymać. W przypadku, kiedy od kradzieży danego przedmiotu do momentu zakupu czy wygranej aukcji mijają 3 lata, otrzymamy go z powrotem, nawet w przypadku kiedy nie wiedzieliśmy, że rzecz była kradziona. Wtedy również Policja nie ma prawa nam odebrać takiej rzeczy. Gorzej, jeśli wiedzieliśmy, że przedmiot był kradziony – wtedy, pomimo upływu 3 lat, przedmiot taki odbiera Policja. Jeśli okazałoby się, że dany przedmiot kupiliśmy od osoby, która okazała się osobą małoletnią, tj. do lat 13, transakcja staje się nieważna, i nie ma tu na znaczeniu czy wiedzieliśmy, że jest to osoba małoletnia czy nie. Taka osoba, zgodnie z polskim prawem, nie może rozporządzać majątkiem. Jedynie kiedy transakcja dotyczy rzeczy drobnych i nie powodujących pokrzywdzenia małoletniego jest ona akceptowalna. Zakupy od osoby pomiędzy 13 a 17 rokiem życia są legalne, jeśli przedmiot sprzedaży został przekazany małoletniemu przez np. rodzica czy prawnego opiekuna i może nim swobodnie dysponować, został on zakupiony przez małoletniego z własnych zarobionych pieniędzy bądź też pieniądze te zostały mu przekazane przez rodzica lub prawnego opiekuna. W przypadku, kiedy zakupimy towar od osoby pomiędzy 13, a 17 rokiem życia, która nie może sama nim rozporządzać bez zgody rodziców lub prawnego opiekuna, a rodzice zgłoszą to i upomną się o zakupiony przez nas przedmiot – musimy go zwrócić. Możliwe jest za to kupno przedmiotu od osoby poniżej 13 roku życia, jeśli pozwolą na to rodzice lub prawni opiekunowie. Allegro oferuje konto Allegro Junior, gdzie wszelkie transakcje są dokonywane za zgodą opiekuna. Ponadto należy uważać, czy zakupiony towar nie znajduje się na liście zastawów oraz czy nie stanowi współwłasności osób trzecich. W przypadku takiej transakcji jest ona...

Czytaj dalej
Jak ugryźć ciasteczka?
Lip18

Jak ugryźć ciasteczka?

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Zapewne wielu z Was zauważyło, że powyższy komunikat od dłuższego czasu pojawia się zawsze, kiedy odwiedzamy strony naszych ulubionych sklepów internetowych. Niektórych ten wpis może denerwować, jeszcze inni nie zwracają na niego uwagi. Ale skąd tyle szumu o ciasteczka (cookies), i z czym to się je? Na początku 2013 roku zaczęła obowiązywać nowa ustawa Prawo Telekomunikacyjne, która została tak napisana, aby spełniać unijne wymagania i dyrektywy. Najważniejsze wpisy, które dotyczą właścicieli sklepów internetowych, weszły w życie 22 marca 2013 roku i związane są właśnie z plikami cookies zapisywanymi w komputerze. Art. 173 ww. ustawy mówi o: a) celu przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji, b) możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi; Artykuł ten nakłada na właścicielu sklepu obowiązek poinformowania użytkownika o stosowanych plikach cookies, zapisujących np. indywidualne ustawienia klienta, lecz nie precyzuje w jaki konkretnie sposób. Jedyną informacją jest to, że musi to być zrobione w sposób zrozumiały i jednoznaczny. Niedokładną i niewystarczającą staje się więc informacja podana przez właściciela sklepu, że pliki cookie używane są jedynie w celu usprawnienia działania serwisu. Niedokładną, i niezgodną z art. 5 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 25 listopada 2009 roku. Dodatkowo użytkownik, czytając informację o ciasteczkach, powinien podjąć świadomą decyzję, czy zezwala na umieszczenie plików cookie na swoim komputerze, czy też nie. Zgoda ta, zgodnie z art. 173 ust. 2 ustawy Prawo Telekomunikacyjne, może być wyrażona przy pomocy ustawień przeglądarki. Sama informacja powinna znaleźć się również w polityce prywatności sklepu i być łatwa do znalezienia przez...

Czytaj dalej
Jak bezpiecznie kupować w internecie?
Cze06

Jak bezpiecznie kupować w internecie?

Robiąc zakupy w sklepach zwykle nie zastanawiamy się nad bezpieczeństwem, ponieważ jedynym czynnikiem, który może nam zaszkodzić, jest ewentualny złodziej i kradzież pieniędzy czy karty płatniczej. A na to mamy wpływ, odpowiednio zabezpieczając się i uważając na podejrzane osoby. Inaczej sprawa przedstawia się, kiedy robimy zakupy w sklepach internetowych. Tutaj nasza uwaga i podejrzliwość wzrasta, ale pomimo tego nadal są osoby padające ofiarom nieuczciwych sklepów, kradzieży danych i pieniędzy w trakcie dokonywania transakcji internetowych. Dodatkowo, nie widząc sprzedawcy czy towaru, wielu użytkowników boi się takich zakupów, zakładając z góry, że zostaną oszukani. Jak uniknąć ryzyka związanego z zakupami online? Przed zakupami należy sprawdzić takie dane sklepu jak: telefon, adres, numer KRS, organ, który zarejestrował działalność. Trzeba również zapoznać się z regulaminem, który powinien być zawarty na stronie sklepu oraz zapoznać się z zasadami obowiązującymi przy dokonywaniu transakcji (łącznie z reklamacją i zwrotem towaru). Kolejnym krokiem jest upewnienie się, że podczas wypełniania formularza kontaktowego i podawania swoich danych, a także danych dotyczących płatności, w miejscu adresu witryny widnieje „https”, co znaczy, że połączenie jest szyfrowane, a nasze dane są wysyłane bezpiecznie. Dodatkowo powinien się pojawić symbol zamkniętej kłódki, co potwierdza, że połączenie jest szyfrowane. Przed ostatecznym zrobieniem zakupów warto zapoznać się również z opiniami innych klientów, którzy dokonali zakupów w danym sklepie internetowym. Zwykle opinie te dotyczą czasu wysyłki, jakości produktu czy kontaktu ze sklepem. Rynek e-commerce jest jedną z prężnie działających gałęzi gospodarki, który w ostatnich latach mocno rozwinęła się. E-commerce Polska, wchodzący w skład e-Izby Izby Gospodarki Elektronicznej, opracował „Dekalog Bezpiecznych Zakupów Online e-Commerce Polska” (http://ecommercepolska.pl/pl/59-968-dobre_praktyki). Jest to zbiór zaleceń na co należy zwracać uwagę podczas zakupów online. Dekalog został utworzony przez ekspertów w ramach akcji społecznej – Dzień Bezpiecznego Internetu, której partnerem jest e-Izba. Dodatkowo, aby pomóc internautom w e-zakupach, Ceneo.pl opublikowało w marcu ranking Zaufane Opinie 2012, prezentujący sklepy internetowe, którym zaufało najwięcej użytkowników. Sam ranking został podzielony na 6 kategorii (świat komputerów i gier, zdrowie i uroda, styl życia, multimedia, motoryzacja oraz elektronika użytkowa) i dostępny jest na...

Czytaj dalej
Paź04

Zwrot towaru zakupionego przez internet

Robiąc zakupy online warto wiedzieć, jakie przysługują nam prawa w internecie. Na szczęście ustawodawca uwzględnił to, że transakcja bez bezpośredniego kontaktu to sytuacja wymagająca większej ochrony prawnej niż tradycyjny handel, dokonujący się twarzą w twarz. Już obecnie klient jest nieźle zabezpieczony, a Unia wciąż pracuje nad zwiększeniem tej protekcji. Handlujący często na to narzekają, jednak dla kupującego jest to jedyna realna gwarancja tego, iż dokona satysfakcjonujących zakupów. Jednym z fundamentalnych praw jest możliwość zwrotu towaru kupionego przez internet. Wiele osób wie o istnieniu takiego przywileju, nie zna jednak szczegółów ustanawiającej go regulacji. Zwrot towaru zakupionego przez internet gwarantują nam zapisy, jakie zawiera Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów. W dokumencie tym czytamy: „Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.” [paragraf 1 artykułu 2]   Ustawa ta gwarantuje nam, że możemy zrezygnować z zakupionego online towaru w terminie 10 dni od zawarcia umowy. W przypadku serwisów aukcyjnych prawo to dotyczy przedmiotów nowych, kupionych za pomocą „Kup teraz”, od firm. Aukcje z licytacją, rzeczy używane, nabyte od osób prywatnych nie są objęte taką ochroną. Zwrócić nie można również nagrań audio, video oraz programów komputerowych, jeżeli te zostały rozpakowane. Przyjmuje się, że dopuszczalny termin zwrotu 10 dni jest liczony od momentu odebrania towaru, a nie wysłania go, czy dokonania zakupu na witrynie. Odstąpienie od zakupu przez internet odbywa się przez przesłanie sprzedającemu pisma z deklaracją odstąpienia. Sprzedawca jest zobowiązany do zwrócenia pieniędzy natychmiast, w nieprzekraczalnym terminie 14 dni. Z tytułu realizacji zwrotu nie może pobierać żadnych...

Czytaj dalej
Strona 2 z 41234